Evangelisk-luthersk forkyndelse

Dette smågruppeoplæg omhandler en af IMU’s målsætninger, og er en del af serien ”IMU’s mål” og vil udfordre jer på, hvordan I kan hjælpe med at opnå dette mål.

Forfatter: Anders Bjerregaard
Varighed: 60 minutter
Aldersgruppe: 17-30+

Forberedelse

Nedenfor kommer den konkrete målsætning fra IMU’s side. Læs det og overvej, hvad det betyder for det fællesskab, du er en del af.

Vi vil understøtte en evangelisk-luthersk forkyndelse, fordi det er frisættende at vide, hvad vi står på.

Hvis I har god tid, kan I også se denne video i serien Det Tror Vi På som forberedelse.

Indledning

Ordene evangelisk-luthersk vil for de fleste forekomme kedelige eller uvedkommende. Sætninger som ”Det er ligegyldigt at være luthersk, det vigtige er bare at man tror på Jesus” er meget gængse, når vi taler om kirkeretninger og bekendelser. Det er såmænd også rigtigt, at troen på Jesus er det helt centrale.

MEN det betyder ikke at det er uvæsentligt, at vide hvad det er vi står på. Det at vide, hvad det vil sige at være evangelisk-luthersk, frisætter os og giver os en tolkningsnøgle til at forstå Jesus, dåb, nadver, kirkelivet endnu bedre. Det gør os også i stand til at møde kristne brødre og søstre fra andre grene af kirken og snakke tro, hvor vi kan nå til en erkendelse af at være enige om at være uenige.

Bekendelsen dømmer ikke andre ude, men det giver mennesket en forståelsesramme for den fantastiske beretning, vi møder i Biblen.

  • Tag en runde og fortæl, hvad I hver især forbinder med at være en del af den evangelisk-lutherske kirke.
  • Hvad betyder bekendelsen for dig? Er den vigtig for at forstå Biblen eller er det en begrænsning for at tale med andre kristne? Uddyb gerne dit svar.

Bøn

Jeg er ikke længere i verden, men de er i verden, og jeg kommer til dig. Hellige fader, hold dem fast ved dit navn, det, du har givet mig, for at de kan være ét ligesom vi. (Joh 17,11)

Tag en runde og del bedeemner med hinanden.

Bed særligt for at huske på at Guds kirke er én kirke selvom den har mange udtryksformer.

Hoveddel:

Der er mange ting, der kendetegner at være evangelisk-luthersk. For mange til at I kan nå igennem dem alle i dette oplæg. I vil skulle se to videoer i løbet af denne del af oplægget, de vil vise jer nogle af de centrale elementer i den evangelisk-lutherske gren af kirken. Derfra vil der være et par spørgsmål I skal diskutere.

Kirken, dåb og nadver

Se denne video om hvordan man skal forstå dåb, nadver og kirkens fællesskab.

Nu skal I tale sammen om dette. I kan benytte jer af de spørgsmål, der oprindeligt blev tilknyttet videoen:

  • Hvordan forstår du ordet kirke? Har udlægningen af artikel 7 og 8 givet dig nye perspektiver på en aktuel kirkeforståelse?
  • ”Frihed i formen og fasthed i læren” – præger det den kirkelighed, som du er en del af lokalt?
  • Hvad menes der med, at ”evangeliet læres ret” og ”sakramenterne forvaltes i overensstemmelse med evangeliet?” Hvor bevidst er du om sammenhængen mellem forkyndelse og sakramenterne?
  • Hvad betyder det for dig at tilhøre Jesu Kristi Kirke – og være en del af et lokalt menighedsliv?

I kan også tale om følgende:

  • Gør denne opfattelse af Kirken os mere eller mindre rummelige over for andre kirkeretninger?
  • Hvad betyder din lokale præsts teologi for om du går til nadver?
  • Oplever du at der er ”Frihed i formen” i de kirkelige sammenhænge, du kommer i?
  • Hvad betyder det for dig, at der er fasthed i læren?

Arvesynden

Nu skal I se denne video om arvesynden.

Igen kan I tage udgangspunkt i spørgsmålene, der oprindeligt hører til videoen:

  • Læren om arvesynden – også benævnt som ’oprindelig synd’ eller ’personlig synd’ – bliver ofte beskyldt for at være et negativt syn på mennesket. Men er der ikke mere tale om et realistisk syn på menneskets situation?
  • Hvorfor er denne artikel om arvesynden og om mennesket så afgørende, når det gælder dåben og dens betydning?
  • Fjerner vi læren om arvesynden, får vi også en anden kristendomsopfattelse end den lutherske, som hævder at gengive det bibelske budskab. Er det en korrekt påstand?

I kan også tale om disse:

  • Hvad tænker du om arvesynden? Giver det mening at fastholde den lære i dag?
  • Hvordan ændrer det vores opfattelse af kristendommen, hvis vi ikke længere holder os til læren om arvesynden?
  • Hvad gøre tanken om arvesynden ved dit syn på din dåb?
  • Passer læren om arvesynden på den måde du ser verden på?

Anvendelse:

Nu har I talt om lidt af, hvad der står i de lutherske bekendelsesskrifter. Blev I grebet af det, kan I fortsætte med at følge serien Det Tror Vi På.

Her til slut skal I igen se på målsætningen fra begyndelsen:

Vi vil understøtte en evangelisk-luthersk forkyndelse, fordi det er frisættende at vide, hvad vi står på.

  • Synes du at det er frisættende, at vide lidt mere om hvad vi står på?
  • Oplever du at det giver mere eller mindre mening at være evangelisk-luthersk nu?
  • Hvordan kan I sørge for at jeres egen IMU-forening kan sætte fokus på evangelisk-luthersk forkyndelse?
  • Hvad vil det sige at understøtte evangelisk-luthersk forkyndelse? Er det undervisning som videoerne her, eller er det det framework jeres forkyndere kan sætte ned over de bibeltekster, der forkyndes om? Eller begge dele?