Det kristne sprog

“Hvide marker”, “miskundelig”, “Romerne”, “klyngen”, “Den lille bibel”... Som kristne har vi mange ord og begreber, som udenforstående formentligt aldrig har hørt før, og som vi nogle gange måske heller ikke selv helt forstår. Målet med dette oplæg er, at skabe opmærksomhed om de ord vi bruger, når vi snakker tro, så alle kan være med.

Forfatter: Cecilie Sønderby Christensen
Varighed: 90 minutter
Aldersgruppe: 10-30+

Forberedelse

Til dette smågruppeoplæg skal du medbringe et stopur, en skål, ca. 40 små papirlapper, samt en kuglepen til hver. 

Derudover skal du have en computer eller mobil med internet, som kan afspille en lydfil fra et interview med Tilla Pi Abelskov d. 20. februar 2019.

Indledning

“Hvide marker”, “miskundelig”, “Romerne”, “klyngen”, “Den lille bibel”… Som kristne har vi mange ord og begreber, som udenforstående formentligt aldrig har hørt før, og som vi nogle gange måske heller ikke selv helt forstår. Målet med dette oplæg er, at skabe opmærksomhed om de ord vi bruger, når vi snakker tro, så alle kan være med.

Start aftenen ud med at høre Tilla sætte ord på, hvordan hun som nyomvendt har oplevet “det kristne sprog” [lyt fra 31:00-33:00]

Det er ikke kun nyomvendte, der kan føle sig fremmede eller utilstrækkelige i de mange kristne ord, forkortelser, udtryk og namedroppings. Brug 10 minutter på at tale sammen om følgende spørgsmål:

  1. Hvordan opleves det, når du ikke forstår ord, der bruges i dit kristne fællesskab? Uanset om de bliver sagt af en forkynder, eller en ven i smågruppen. Og hvad gør du i de situationer? 
  2. Er du vant til at tænke over hvilke ord du bruger, når du snakker tro, alt efter hvem du er sammen med?
  3. I 1 Kor 14,6-12 skriver Paulus om, tungetale som et uforståeligt sprog. Hvordan kan det Paulus skriver om tungetalen sammenlignes med “det kristne sprog”?

Bøn

“I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud” (Joh 1,1)

Gud er ekspert på det med at sætte ord på, hvem Gud er. Bed ham derfor om hjælp til at I må kunne sætte forståelige ord på jeres tro og tanker, og forstå når andre sætter ord på deres. Overvej allerede nu mens I beder, hvilke ord I bruger I bønnen, når I beder højt med hinanden. Ikke for at bønnen bliver mere “korrekt”, men for at alle som beder med, forstår hvad I beder om.

Hoveddel

Oplæggets hoveddel består af en leg, som går under navnet “Margretheskål”. Sæt 1 time af til denne del. Normalt vil legen tage udgangspunkt i forskellige kendte personer, men her skal legen tage udgangspunkt i “det kristne sprog”. Gennem legen får I mulighed for at blive opmærksomme på mange af de ord, der indgår i det kristne sprog og I får mulighed for at snakke åbent om, hvad forskellige ting betyder. Formålet med legen er hverken at lære eller kende så mange “kristne ord” som muligt, men at I bliver bevidste om de ord I bruger, og får en god anledning til at snakke åbent om ordenes betydning. 

Regler:

Alle deltagere får uddelt papirlapper og skriveredskaber. I får nu 5 minutter til hver især at skrive ord/vendinger/begreber/personer/udtryk/forkortelser ned, som ikke bliver brugt uden for det kristne fællesskab (eller som måske bruges på en anden måde). Her har I også mulighed for at skrive ting ned, som du ikke selv forstår betydningen af, men har hørt i forskellige kristne sammenhænge. Når du har skrevet en seddel, foldes den en enkelt gang og smides ned i en fælles margretheskål.

I skal udfylde ca. 40 papirlapper i alt. Oplægget fungerer bedst, hvis I selv kommer på ordene, men hvis det er svært at komme i tanke om noget, kan I finde Bibelen frem og bladre i den, eller lade jer inspirere af disse ord:

Epistel, den fortabte søn, samfundsbestyrelse, de åbne 5 minutter, check in, apostel, lovsang, at sende spanden rundt, hjemlandstoner, farisæer, andagt, Huset, jesustid, retfærdiggørelse, barmhjertig, sjælesorg, evangelium, salig, apologetik, postludium, oblat, surdej, Michael W., Lammets blod, tage sit kors op, bespisningen, det store telt, nidkær, jordens salt, frelse, tekstrække, børnearbejde, vidne, Leif Andersen, frimodighed, åsyn, udrustning, IMB, Klub K, at gå på gaden, nådegaver, et møde, popcornbøn…

Når alle sedler er klar, deles smågruppen op i to hold. Legen består af tre runder. I alle runder har holdene på skift 45 sekunder til, at én af deltagerne får de andre på holdet til at gætte så mange af ordene på sedlerne som muligt inden tiden er gået. Runden slutter, når skålen er tom for ord, hvorefter der tælles sammen, hvor mange sedler de to hold har gættet, og sedlerne smides tilbage i skålen, og genbruges i næste runde. 

I 1. runde må I beskrive ordet på sedlenved at tale. I må sige alt på nær de ord der står på sedlen. Efter hver tur gennemgår den der har været oppe betydningen af det ord der er gættet. Man må meget gerne hente hjælp og andre forståelser fra resten af gruppen. 

I 2. runde må I beskrive ordet på sedlenved at sige ét ord. Det ord må naturligvis ikke stå på sedlen.

I 3. runde må I beskrive ordet på sedlenved at mime. I må bruge hele kroppen, men ingen ord eller lyde. OBS: Hvis tiden skrider, kan denne runde eventuelt udelades.

Refleksionsspørgsmål

Når legen er slut skal I sætte mindst 15 minutter af til at snakke sammen om disse spørgsmål:

  • Kendte du til betydningen af det der stod på alle sedlerne på forhånd? 
  • Gjorde legen dig opmærksom på noget, som du ikke har tænkt på før, eller som du måske er blevet mindet om?
  • Tal sammen om fordelene og ulemperne ved at udtrykke sig med nogle “kristne ord”, når vi snakker tro i det kristne fællesskab. 
  • Hvad kan I i jeres kristne fællesskaber gøre for at tale sammen om tro på en måde, hvor I tager højde for de fordele og ulemper, som I har snakket om? (Vær meget konkrete i jeres svar)

Andre inputs

Måske er du i skriveprocessen faldet over noget, som du bare ikke har kunnet lade ligge, men som du heller ikke har kunnet placere i det ovenstående. Så anfør det her. Der kan være tale om en sang, en leg, en øvelse eller noget helt andet. Måske kan vi i redaktionen flette det ind eller bruge det andetsteds.