Kongen

Dette oplæg er en del af serien “Jesus-billeder”. Alle oplæg tager fat i mindst to tekster, én fra Det Gamle Testamente og én fra Det Nye Testamente. Dette gøres for at give det mest nuancerede billede. Som overskriften antyder, handler dette oplæg om Jesus som konge.

Forfatter: Unavngiven
I serien: Jesusbilleder
Varighed: 45 minutter
Aldersgruppe: 10-30+

Indledning

Der er mange mennesker i verden, som har magt. Konger, præsidenter, ministre, diktatorer osv. Et af de billeder, som Bibelen bruger om Jesus, er, at han er konge, men i dette oplæg bliver det tydeligt, at han ikke er som konger er flest. Selvom han er kongernes konge, så viser han sin magt på en anderledes måde, end verdens magthavere normalt gør.

Tag en runde og nævn din yndlingsfortælling, hvor en af hovedpersonerne er konge. (Kong Arthur, Ringenes Herre osv.). Hvorfor kan du godt lide lige netop den historie?

Bøn

”Evighedernes konge, den uforgængelige, usynlige, eneste Gud være ære og pris i evighedernes evigheder! Amen.” (1 Tim 1,17)

Tal kort om, hvad det siger om Gud som konge. Brug derefter tid på at tilbede og takke Gud.

Brug evt. lovsange i tilbedelsen:

  • Du regerer (FS 33)
  • Du satte himlen på sin plads (FS 34)

Slut samlingen af med at bede for hinanden. Bed om, at I må lade Jesus være konge i jeres liv.

Hoveddel

I GT beskrives Gud igen og igen som Israels og verdens konge. Det bliver dog også tydeligt, at folket ønsker mere end en usynlig konge, og derfor indsætter Gud et kongedømme. Det kan man læse om i 5 Mos 17,14-20. Dette kongedømme bruger Gud som et billede på den konge, der en dag skal komme – Jesus.

Der er flere steder, hvor vi kan læse om, hvordan denne konge skal være. To af de kendteste steder er Sl 2 og 110. Begge salmer siger på én gang både noget om det jordiske kongedømme og noget om den konge, som en dag skal komme.

Læs Sl 110 sammen.

  • I salmen beskrives Jesus både som konge, frelser og dommer. Hvordan?
  • Hvordan taler teksten om langfredag og dommedag?
  • Hvilke fjender tales der om i v. 2? Og hvad er forskellen på fjenderne i v. 1 og folket i v. 3?

I NT bruges billedet med Jesus som konge flere gange. Her skal vi se på to af stederne.

Et af de første steder er i Luk 1,30-33, hvor der kommer en engel til Maria og fortæller hende, at hun skal føde et barn. Når englen skal forklare mere om barnet, er det netop kongebilledet, der bliver brugt:

Da sagde englen til hende: »Frygt ikke, Maria! For du har fundet nåde for Gud. Se, du skal blive med barn og føde en søn, og du skal give ham navnet Jesus. Han skal blive stor og kaldes den Højestes søn, og Gud Herren skal give ham hans fader Davids trone; han skal være konge over Jakobs hus til evig tid, og der skal ikke være ende på hans rige.«

  • Hvad tror du, Maria har tænkt om dette budskab?
  • Hvilket liv har hun forestillet sig, at Jesus skulle have?

Senere i Lukasevangeliet hører vi om indtoget i Jerusalem på Palmesøndag. Her er det også kongebilledet, der træder tydeligt frem. I Luk 19,37-38 står der:

Da han allerede nærmede sig vejen ned ad Oliebjerget, begyndte hele discipelskaren glad at prise Gud med høj røst for alle de mægtige gerninger, de havde set. De råbte: Velsignet være han, som kommer, kongen, i Herrens navn! Fred i himlen og ære i det højeste!

  • Hvilke forventninger tror du, at personerne havde til Jesus som konge?
  • Hvorfor tror I, at Jesus få dage efter blev kronet med en tornekrone i stedet for en ”rigtig” krone?

Til sidst skal vi se på kongebilledet i den sidste bog i Bibelen: Johannes Åbenbaring. I kapitel 19 profeterer Johannes, at Jesus skal vise sig som konge. Det understreges særligt i v. 16.

Læs Åb 19,11-16 sammen.

Det er vigtigt at understrege, at profetierne er meget malende og poetiske i deres udtryk. Prøv derfor at komme lidt om bag billederne og se, hvad teksten siger om Jesus som konge.

  • Hvilken type konge er Jesus i denne tekst?
  • Er det den klassiske prins på den hvide hest, vi møder her?

Anvendelse

Som vi har set, er der ingen tvivl om, at et af de billeder, som Bibelen bruger om Jesus, er, at han er konge. Det er ikke bare noget, han skal blive engang, men han er allerede nu konge. Vi må derfor stoppe op for det budskab og overveje, hvilken konge Jesus er. Er han den konge, der blot ønsker at regere og udstede ordrer, eller er han den gode, retfærdige konge, der har sejret for at frelse sit folk? Det er ikke ligegyldigt, hvilket billede vi har af vores konge.

Endelig er det også vigtigt at se, at Bibelen tydeligt viser, at mange af de folk, der mødte Jesus, blev skuffede. De havde store forventninger til kongen, men i stedet for at udøve sin magt i pomp og pragt, var Jesus en konge, der tjente sit folk og endte med at dø på et kors. Allertydeligst bliver det i Matt 27,42, hvor nogle ved korset siger: ”Andre har han frelst, sig selv kan han ikke frelse. Han er jo Israels konge, lad ham nu stige ned fra korset, så vil vi tro ham.” De ved ikke, at de siger sandheden lige der. Han er den konge, der kan frelse alle andre, men for at gøre det, må han opgive at frelse sig selv.

  • Hvad betyder det i jeres hverdag, at Jesus er konge?
  • Hvad betyder det for vores samtale med ikke-troende, at Jesus er konge?