Bro mellem generationerne

Dette oplæg handler om en af IMU’s målsætninger og er en del af serien “IMU’s mål”. I kommer til at samtale om, hvordan dette mål kan blive til konkret virkelighed i netop jeres lokale fællesskab.

Forfatter: Daniel Præstholm og Martin Kirk
Varighed: 60 minutter
Aldersgruppe: 17-30 år

Forberedelse

I kan med fordel se denne video, inden I mødes. Her forklarer tidligere ungdomskonsulent Peter Kiel Bjørnholt Jensen IMU’s fokus, som ligger til grund for målsætningerne.

Indledning

Tro er ikke et soloprojekt. Gud har sat os ind i det kristne fællesskab, fordi vi har brug for hinanden. Det gælder også på tværs af alder. Dem, der har levet i lang tid, har samlet sig livs- og troserfaring, som yngre kan få stor gavn af, og modsat har de ældres “plejer” brug for at blive udfordret af den yngre generation.

Det er dette perspektiv, der ligger bag sætningen: “Vi vil bygge bro mellem generationerne, fordi vi har brug for hinanden på tværs af alle aldre”, som er en af IMU’s fokusområder.

I IMU har medvandring længe været noget, vi har snakket om, men ofte har det været svært at praktisere, måske fordi det kræver mod af begge parter. Er vi rent faktisk villige til at mødes, når det kommer til stykket?

Tag en runde om jeres erfaring med at snakke om tro med nogle der er ældre end jer selv. Hvad har I oplevet som godt ved det og hvad synes I er udfordrende ved det?

Bøn

“Børnebørn er de gamles krone, fædre er sønnernes pryd.” (Ordsp 17,6)

Brug lige lidt tid på at snakke om verset og del evt. bedeemner. Tak derefter Gud for, at han har skabt fællesskaber med mennesker med forskellige aldre. Bed og tak for hinanden og for de andre aldersgrupper i jeres kirke. Bed Helligånden om at lede jer i denne samling.

Slut samlingen af med bøn, hvor I beder Gud hjælpe jer med, at det I har snakket om ikke kun bliver til snak, men også får konkrete konsekvenser for jer og jeres fællesskab.

Hoveddel

Vi har brug for hinanden

Kirken har gennem historien altid bestået af mennesker i forskellige livssituationer. Der har altid været børn, unge og gamle. Selv i den tidlige kirke var det således. Det er en del af det kristne fællesskabs mangfoldighed, som er villet af Gud (se evt. oplægget ”Mangfoldige mødeformer” omkring dette).

Med andre ord er Jesus ikke kun for unge eller kun for gamle. Han vil alle mennesker uanset alder. I dette vers siges det meget godt:

“Bryd ud i tak, Guds barn på jord,

er du gammel eller ung,

om sort og hvid fra syd og nord,

er din byrde let som tung.” (Sange og salmer nr. 2, vers 3a)

Det er dog ikke kun, fordi evangeliet er for alle, at kirken består af alle slags mennesker. Der er også en anden pointe i, at det kristne fællesskab består af alle generationer: Vi kan lære af hinanden. Vi har simpelthen brug for hinanden på tværs af alder!

  1. Hvad tænker du om denne påstand? Er du enig eller uenig i den?
  2. Hvad tror du, at de ældre kristne i jeres fællesskab særligt kan lære jer unge?

Eksempler og vejledere

Ældre har levet længere tid end yngre. Det giver sig selv. Men derfor har de af god grund også mere livserfaring. En ældre kristen har også ofte været kristen i længere tid, end en ung har, og derfor har vedkommende også mere troserfaring.

Det er en styrke, at der på den måde er nogle kristne, der har gået vejen før en selv, og den ressource må vi benytte os af.

Læs Hebr 12,1-3 sammen.

  1. I kapitel 11 har forfatteren listet en lang række “troshelte” op, og det er denne “sky af vidner”, som han nu henviser til. Kan du komme på nogle troshelte i dit liv?
  2. Jesus er “troens banebryder”, og vi skal alle se hen mod ham. Hvad betyder det egentlig helt konkret?

De ældre kristne kan altså være eksempler, som vi unge kan spejle os i, men de kan være mere end det. De kan også være vejledere, som eksplicit får lov og mulighed for at tale ind i IMU og den enkelte unges liv.

Samtidig kan vi som unge også være med til at give noget til den ældre generation. Vi kan komme med nye perspektiver eller måske bringe ny energi ind i fællesskabet.

Læs 1 Tim 4,12-16 sammen.

  1. Hvad kan denne tekst lære dig om at modtage vejledning som ung fra de ældre?
  2. Hvad kan den lære dig om at være ung kristen i fællesskabet?

Medvandring

Som kristne er vi på vandring sammen. Det er vi med jævnaldrende, men også på tværs af generationerne. Derfor taler vi om medvandring, men hvad er det egentlig for en størrelse?

Se den her video sammen, hvor Henriette Engberg Vinkel forklarer hvad medvandring er: Hvad er medvandring?

  1. Hvad tænker du om medvandring efter at have set denne video?
  2. Har du en medvandrer nu, og hvis ikke kunne du så tænke dig at få en?
    1. Hvilke erfaringer har du med medvandring?
  3. Hvilke udfordringer kan der være ved at finde og have en medvandrer?
    1. Hvordan kan I imødekomme de udfordringer i jeres fællesskab?

Anvendelse

Målsætningen, som I har arbejdet med i dette oplæg, lyder som nævnt således: “Vi vil bygge bro mellem generationerne, fordi unge har brug for voksne kristne at vandre i troen med”.

Det kan lyde meget flot og idealistisk, men målet er, at det faktisk bliver til virkelighed! Måske har I allerede gode erfaringer med relationer på tværs af generationerne i jeres lokale fællesskab? Eller måske er det helt nyt for jer? Måske skal medvandring startes op, eller måske kan det udbredes endnu mere?

Derfor skal I nu bruge resten af tiden på at arbejde med de to følgende spørgsmål. Skriv jeres tanker og ideer ned, og snak også om, hvem, der skal rykkes i, og hvad der skal gøres, for at de kan blive til virkelighed.

  1. Hvad kan og skal der konkret gøres anderledes, så relationen til de andre aldersgrupper i jeres kirke og missionshus bliver stærkere, end den er nu?
  2. Hvordan kan medvandring blive en endnu større del i jeres lokale fællesskab?

I er altid velkomne til at tage fat i jeres lokale ungdomskonsulent, hvis I gerne vil snakke mere om medvandring og hvordan det kan sættes i gang i jeres lokale fællesskab.

Bøn

Slut af med at bede en bøn sammen. Tak for at Helligånden har været med i jeres snak og bed for at de tanker I har gjort jer også må blive til virkelighed.