Bliv ved det sunde!

Der er noget fuldstændig grundlæggende galt i Galatermenigheden, og derfor skriver Paulus et brev, hvor han ikke lægger fingre imellem i forhold til, hvordan det står til hos dem. Vi ser det allerede i den indledende hilsen (Gal 1,1-5), hvor Paulus ikke skriver så positivt, som han ellers ofte gør.

Forfatter: Peter Stidsen
I serien: Galaterbrevet
Varighed: 90 minutter
Aldersgruppe: 17-30+

Forberedelse

Læs evt. teksten på forhånd, inden I mødes.

Indledning

Der er noget fuldstændig grundlæggende galt i Galatermenigheden, og derfor skriver Paulus et brev, hvor han ikke lægger fingre imellem i forhold til, hvordan det står til hos dem. Vi ser det allerede i den indledende hilsen (Gal 1,1-5), hvor Paulus ikke skriver så positivt, som han ellers ofte gør. Han takker ikke for galaternes kærlighed eller tro, og han kalder dem heller ikke for “de hellige” eller “brødre”, hvilket han ellers gør i mange andre af sine breve. Der er altså noget alvorligt på spil her i menigheden.

Indled med at læse hele kapitel 1 sammen og snak kort om følgende: Hvad er hovedtemaerne i teksten, og er der noget, der undrer eller forarger jer?

Bøn

“Nåde være med jer og fred fra Gud, vor Fader, og Herren Jesus Kristus, som gav sig selv hen for vore synder for at rive os ud af den nuværende onde verden, efter Guds, vor Faders, vilje! Ham være ære i evighedernes evigheder! Amen.” (Gal 1,3-5)

Paulus giver menigheden denne ‘nådeshilsen’. Det er nogle ret vilde ord, Paulus skriver til menigheden og også til os i dag. Prøv at sætte jeres navn ind i stedet for de røde ord og læs det højt for jer selv eller hinanden (I kan evt. tage en runde, hvor I skiftes til at sige verset højt for personen, der sidder til højre for jer med dén persons navn). Læs det langsomt.

Brug disse vers til at tilbede Gud sammen og takke for, hvad han har gjort. Tag evt. en delerunde med hinanden og bed for de ting, der kommer frem der.

Slut gerne samlingen med bøn.

Hoveddel

I skal nu for alvor til at dykke ned i teksten. Først studeres det store og sidste afsnit i kapitlet (vers 10-24), som handler om Paulus’ baggrund som apostel, og hvorfor hans budskab er troværdigt. Derefter læses de første vers efter indledningen (vers 6-9), som handler om, at galaterne er blevet vendt bort fra nåden og troen.

Paulus’ baggrund (Gal 1,10-24)

Paulus bruger hele 15 vers på at skrive om sig selv. Det gør han ikke, fordi han vil fremhæve sig selv, hvilket man ellers godt kunne tro, når man lige umiddelbart læser teksten. Paulus gør det, fordi det er nødvendigt at afkræfte nogle rygter, som florerer om ham. Ved at afkræfte disse rygter viser han også, at det, han skriver og siger, har troværdighed.

Det lader til, at der har været et rygte om, at Paulus blot ønsker at være mennesker til behag (vers 10), og at hans budskab (evangelium) bare er menneskeværk og ikke fra Gud (vers 11). Der er altså blevet stillet spørgsmålstegn ved Paulus’ autoritet som apostel – og det har afgørende betydning for hans troværdighed.

  • Hvad er forskellen på at være mennesker og Gud til behag?
  • Hvornår kan spændingen mellem at være mennesker og Gud til behag være udfordrende for os i dag?

Ordet apostel er græsk og betyder “udsending”, men egentlig er der lige så meget tale om en “talsmand” – en, som taler i en andens sted, som om denne selv talte. Hvis man er Jesu apostel, har det, man siger, altså ligeså meget troværdighed, som var det Jesus selv, der sagde det. Det var derfor vigtigt for de første kristne at vide, hvem man kunne anse som apostel. I ApG 1,21-26 kan man læse, at et krav for at være apostel er, at man har mødt Jesus Kristus. Det havde de tolv disciple, og det var dem, Jesus i første omgang havde givet autoritet som apostle. Senere får også Paulus et møde med Jesus – dog på en noget usædvanlig måde. Det kan man læse om i ApG 9 (her omtales han som Saulus).

Paulus går nu i gang med at vise, at der ikke er hold i rygterne. Paulus vil vise, at han hverken før, under eller efter sin omvendelse har været afhængig af de andre apostle eller af andre mennesker. Det var Gud, der uafhængigt af andre mennesker, viste sig for Paulus på vejen til Damaskus. Efter sin omvendelse blev han heller ikke oplært af de andre apostle, nej, han gik straks i gang med at prædike og forkynde. På den måde vil han sige, at han har sit budskab direkte fra Gud – og ikke fra mennesker.

Det er vigtigt for Paulus at understrege, at hans omvendelse ikke skyldes mennesker, men Gud. Det skriver han både i vers 12 og 15-16. Måden hvorpå Gud åbenbarer Jesus for Paulus er noget spektakulær, men det er ikke det, der er det væsentlige. Det var måske bare nødvendigt, for at en så hårdhjertet kristenforfølger som Paulus kunne blive omvendt. Det væsentlige er derimod, at Paulus og vi modtager troen ved, at Gud åbenbarer sin søn Jesus for os. Paulus vidste en masse om Jesus og kristendommen, men han havde ikke set Jesus, som den, han er: Guds søn.

  • Hvad er forskellen på at vide en masse om kristendommen, og at Gud åbenbarer Jesus for én?
  • Oplever I, at Gud åbenbarer Jesus for jer? Hvis ja, hvordan?

Paulus skriver videre om sine rejser efter sin omvendelse. Det kan være svært at forstå, hvad vi lige skal bruge informationerne til. Det bliver nemlig ikke forklaret præcist. Formålet er dog stadig at vise, at hans tjeneste som apostel og hans oplæring i troen er fra Gud og ikke fra mennesker. Selv da Paulus efter tre år som kristen tager op til Jerusalem, er det kun for at “træffe” apostlen Peter og ikke for at blive oplært eller vejledt – og de andre apostle møder han slet ikke.

  • Paulus vil virkelig tydeliggøre, at det er Gud og ikke mennesker, som har sendt ham ud som apostel. Det gælder også i dag. Vi er som kristne i sidste ende sendt af Gud. Har det betydning for os i dag? Hvis ja, hvilken?
  • Paulus bliver udsendt som apostel på en noget anden måde end de andre apostle. Kan det have betydning for os i dag? Hvis ja, hvordan?

Paulus’ budskab (Gal 1,6-9)

I har nu set på, hvordan Paulus har vist, at han er en apostel udsendt af Gud. Det betyder, at det, han skriver, er troværdigt og sandt. Galaterne kunne derfor trygt tage det til sig, som Paulus skrev.

I vers 6-9 lægger apostlen ikke fingre imellem. Han siger direkte, at galaterne har vendt sig væk fra evangeliet (“evangelium” betyder “gode nyheder” eller “glædesbudskab”). De har vendt sig væk fra nåde-budskabet om frelse ved tro alene, væk fra friheden, væk fra, at Jesus har taget al deres skyld og straf, så der ikke mangler noget, for at de kan blive frelst.

I stedet er de begyndt at følge et lov-budskab, hvor de skal gøre noget, for at blive frelst. De skal overholde Moseloven og dermed også blive omskåret. Det er der altså ikke meget glædesbudskab over, siger Paulus.

  • Prøv med jeres egne ord at beskrive forskellen på nåde-budskabet og lov-budskabet.
  • Hvordan det det være, at galaterne har ladet sig overtale af et falsk evangelium, der slet ikke er et evangelium? Hvordan er de kommet til at bytte nåde og tro ud med gerninger og lov?

Anvendelse

I dag er der også fare for, at vi vender os væk fra evangeliet. Vi kan komme til at gøre noget, som ligner det, galaterne gjorde – altså komme til at få fordrejet noget i den kristne tro, så det ikke længere er i overensstemmelse med Bibelens budskab. Det er vigtigt, at de bøger, prædikener, forkyndelser m.m., som vi læser og lytter til, er gode og sunde.

  • Hvad, mener du, er god og sund forkyndelse, og hvornår har du sidst hørt noget forkyndelse, som var særligt godt og sundt?
  • Hvordan kan du være opmærksom på at fastholde dig selv i en sund og sand tro?

Det kan også ske, at vi fokuserer meget på nogle bestemte emner i kristendommen, så vi glemmer andre emner, som også er vigtige.

  • Kan I genkende det? Er der nogle emner, som har fået for meget fokus i jeres fællesskab? Og hvordan kan vi sikre os at få en sund og varieret åndelig kost?

Vi ser forskellige ting ved evangeliet og kristendommen. Det betyder også, at vi nemt kommer til at være “forelsket” i nogle dele af Bibelens budskab, mens vi bliver forarget og har det svært med andre dele. Derfor kan det være meget givende og opbyggende at udfordre den måde, som man ser evangeliet på. Det kan man f.eks. gøre ved at snakke med andre mennesker om det, ligesom I gør nu i smågruppen. På den måde kan man udveksle erfaringer om Gud og komme til at lære mere om ham.

  • Er der noget ved Bibelens budskab, du er “forelsket” i? Er der noget, der forarger dig?
  • Hvordan kan du udfordre dit syn på evangeliet?
  • Hvem kan du udveksle gudserfaringer med? (forældre, bedsteforældre, søskende, venner, lærere, præst, ungdomskonsulent eller…?)

Find én ting som I tager med fra samlingen, som du konkret kan handle på. Tag en runde, hvor I deler det med hinanden.