Hvordan er vi i mission i en fremmed kultur?

Smågruppeoplæg af Lara Nyvang Legarth, Nordlyskoordinator 

Hvordan er vi i mission i dag? Det er et spørgsmål, jeg tror vi ofte stiller os selv, men måske bør vi i stedet spørge: Hvordan burde vi være i mission?  

Alle mennesker er født ind i et bestemt land til en  bestemt tid. Dig, der sidder og læser dette lever  højest sandsynligt i Danmark og årstallet er 2024.  Men ofte kan vi glemme at vi lever i en bestemt  tid, hvor ting og tanker ofte ser ud på en bestemt  måde. Jeg vil, at vi i dette oplæg skal reflektere  over og snakke med hinanden om, hvad det egent lig vil sige at møde en helt anden kultur med  evangeliet og hvilke overvejelser, der kan være.  

Snak om nedenstående spørgsmål:  

  • Hvad tænker du på, når du tænker ”mission”? 
  • Hvad kommer du til at tænke på, når vi siger  ”mission i Bibelen”? 

Nordlys har til formål at søfolk og fiskere skal  kende Jesus og dertil arbejder vi særligt i Grønland. Men jeg vil at du, gennem dette oplæg skal  have den nationalitet med i baghovedet, du har et  særligt forhold til. Måske du har været missionærbarn i Tanzania eller været i Filippinerne i dit sabbatår. Så tænk den kontekst med.  

Først skal vi snakke om hvad mission er og hvor for det overhovedet giver mening at snakke om.  ”Mission” betyder ”at sende”. Det er nemlig Gud,  der sender os ud fra hans mission. Nogle gange  kan vi glemme at vi ikke står med det hele på  egen hånd. Nej, vi er sendt af Gud. Guds mission udgår fra ham selv og derfor skal vi gå ud og for tælle andre mennesker om ham.  

Guds mission → Jesu mission → vores mission 

Jesus som blev født jorden for at lade hele jorden  vide at han var deres frelser, og i dag at sende os  så vi kan pege tilbage på ham. Vi er en del af  Guds sendelse. 

Bibelen siger ret tydeligt i NT at vi er kaldet til at  fortælle andre mennesker om Jesus. Matt 28,19:  ”Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine  

disciple”. Jesus kalder disciplene til at gå ud i verden og gøre alle mennesker til Jesu disciple og  fortælle dem om ham. Vi er ”sendt ud” i verden. 

Men Bibelens mission er mere end det. For ser vi  tilbage til GT, læser vi, at Gud udvælger Israel til  at være hans folk. Israel skulle være et helligt,  præsteligt folk (2 Mos 19,4-6). Det betyder at Israel skulle skille sig ud fra de andre folkeslag gen nem den måde, de levede deres liv på, så man  kunne se, at de var anderledes og andre folkeslag  måtte blive draget til Gud. Her er Guds mission  altså helt omvendt af hvad vi tit tænker. Gud ud valgte et folk, for at andre folkeslag måtte  strømme mod dem. Det synes jeg er en dejligt opmuntring til at turde tage snakken om Jesus på arbejdet eller studiet, hvor vi hver dag omgås med  mennesker, der ikke kender Jesus. Vi kan altså  gennem hele Bibelen læse at Gud har sat mennesker til at være i mission og gøre ham kendt for  hele verden.  

Mission i dag 

Men hvad betyder det så for, hvordan vi er i mission i dag? Snak med hinanden om nedenstående  spørgsmål. 

  • Har du et særligt forhold til en anden kultur/land? Hvilket og hvordan 
  • Hvordan tror du kulturforskelle kan være en ud fordring både socialt og trosmæssigt? 
  • Oplevede du at tage noget fra den anden kultur  med hjem (åndeligt, socialt eller andet)? 

Vi bevæger os nemlig i et underligt spænd: At  evangeliet er universelt, altså for alle, men kulturer er forskellige. Nogle gange kan vi komme til at  glemme, at vi selv kommer fra en kultur med bestemte normer, værdier og måder at gøre tingene  på. Religion og etik indgår også som en del af kul turen. Når vi træder ind i en anden kultur, bliver vi  nødt til at være opmærksomme på, hvad det er, vi  selv kommer med, og hvordan den fremmede kul tur ser ud. 

Overordnet arbejder vi med tre kulturmøder: 

  1. Vi har vores egen kultur, som er den bagage vi selv kommer med. De forestillinger og de normer, vi kender fra Danmark  og som vi sjældent er bevidste om. Vi har  en sprog, både det at vi taler dansk og den  måde vi har humor på og så har vi et religiøst sprog. Hvordan vi tænker dåb og  nadver eller hvordan vi synger lovsang i  kirken? 
  2. Så har vi den kultur vi møder med frem mede måder både at tænke kirke på, men  også socialt at være sammen i den frem mede kultur. Hvordan klæder man sig i  kirken? Hvordan opfører de kristne opfører sig? 
  3. Og så er der den tredje kultur: Jesu kultur  og den kontekst han indgik i. Guds åbenbaring i Jesus skete indenfor menneskelig  kultur og historie: I Israel for 2000 år si den. Den historiske Jesus blev født ind i  en speciel kultur på et bestemt tidspunkt  med bestemte normer. Biblen er derfor en  sammensmeltning af kultur og åbenbaring. Vi kan ikke bare pille kulturen ud for  at få det mest ”komprimerede” evangelie,  for Guds åbenbaring talte ind i den kultur.  

På den måde har vi altså tre forskellige kulturer vi  skal navigerer imellem, men ét universelt evangelium. Formidlingen sker på tværs af disse tre kulturgrænser. 

Hvis vi tager udgangspunkt i den grønlandske kultur et øjeblik er det fx spændende, hvordan Grønland tidligere var et land fyldt med naturtro, som  stadig er den virkelighed mange grønlændere kender til. I Grønland er langt de fleste mennesker i  dag kristne, men alligevel lever de side om side  med ”spøgelsestro” og man fx ikke tør gå i kælderen, for der bor spøgelset. På samme måde er det strengt forbudt at fløjte, når der er nordlys, fordi  man mener, man dør af det. Før de kristne missionærer omvendte befolkningen, troede de grønlandske fangerfolk, at naturen var fyldt med sjæle og ånder, som straffede folk med sygdom og dårlig fangst, hvis de brød særlige taburegler. 

I dag vil man næsten alle steder kunne finde en tupilak i køkkenskuffen eller lignende, som er en  lille figur lavet af typisk rensdyrgevir. Dens formål er at den enten kan velsignes eller forbandes. Den kan fx forbandes og så smugles i hen til  en person, man ikke kan lide for at forbande dem.  Man kan også velsigne den og lægge den i sin køkkenskuffe, så man følges af lykke. I Grønland  lever kristendom og naturreligionen side om side,  og for at kunne tale evangeliet ind i grønlændernes liv, bliver man nødt til at forstå, hvilken verden de lever i. Det nytter ikke at sige, at man godt  kan fløjte, når der er nordlys, fordi vi ved at Jesus  er større end disse overtroiske forestillinger. Nej,  for så møder vi ikke mennesker der, hvor de er. Så  negligerer vi den kultur og det syn de har på ver den. Så bliver vi nedladende og evangeliet bliver  pludselig ikke så tiltrækkende. Vi bliver nødt til at  møde menneskerne der hvor vi er, for at vi kan  tale evangeliet ind i deres liv. 

Jesus blev menneske for på egen krop at opleve, hvordan det er at være menneske, og hvordan  mennesker ser verden. Jesus brasede ikke ned og  pressede os til at tro på ham. Nej, han blev menneske og talte et sprog jøderne kunne forstå. Han  blev en del af deres kultur. Han formanede dem og  bad dem stoppe de kulturelle ting han så var forkert. Han blev en del af deres kultur, for at de  kunne forstå, det herlige budskab han kom med.  Alle mennesker uanset religion og kultur er mennesker skabt i Guds billede og derfor elsket af  Gud – derfor er vi kaldet til at fortælle mennesker  om ham. Snak til sidst om de sidste to spørgsmål.  

  • Hvordan tror du bedst man møder et andet men neske med sit vidnesbyrd? 
  • Hvad kan være svært/opløftende ved at snakke  med et menneske fra en anden kultur om tro?  

Afslut med en bøn og bed om visdom til at kunne  forkynde evangeliet til mennesker, der er anderle des end dig selv.